Saturday, January 25, 2014

Citytrip: Leiden en Dordrecht




Elke kerstvakantie proberen we met de familie een tripje te plannen naar een stad. We noemen dit ook wel de stedentrip. Omdat we in de zomervakantie al een grote reis naar Australië hebben gemaakt, besloten we deze kerstvakantie naar een stad in Nederland te gaan. De leukste steden zijn voor mij te vinden in de Randstad en als enige uitzondering in het zuiden Maastricht. Dit keer besloten we om eerst een paar dagen naar Leiden te gaan en op de terugreis nog een nachtje in Dordrecht te verblijven. Ik neem jullie mee door een Rondje Randstad !



Leiden 




De eerste stop was in Leiden, waar we ongeveer 3 dagen zouden blijven. Leiden is echt een studentenstad, dus overal zie je cafés voor studenten en universiteiten. We sliepen voor deze 3 dagen in het Golden Tulip Hotel, dat is dichtbij het centrum. Het hotel viel soms nogal tegen omdat het ontbijt bijvoorbeeld

Misschien volgen jullie Mascha van beautygloss, maar laatst viel het mij op dat zij in dezelfde week ook in Leiden was. Ik zag namelijk een foto van deze poort, de Morspoort, op beautygloss.nl staan hoe toevallig. Overal in Leiden zie je trouwens poorten en bruggetjes aan het water. 



De Burcht is gelegen op een heuvel waar je helemaal kan uitkijken op de stad. Zo heb je een overzicht over de hele stad, dit is echt één van de mooiste uitzichten op Leiden. 

Leiden heeft zoveel leuke restaurantjes en winkels. Zo hebben een keer bij La Cloche gegeten, een heel leuk restaurantje op een mooie locatie. En een heel lekker Italiaans restaurant: La Piccola. Op de tweede dag zag ik trouwens weer een hele andere kant van Leiden, de stad heeft namelijk eindeloze grachten met de mooiste huizen.


Rotterdam


Op onze weg richting Dordrecht besloten we om nog even een korte stop te maken in Rotterdam. Het was ongeveer 5 jaar geleden dat ik voor het laatst in de stad was. Toen ik naar buiten liep, was ik gewoon zo verbaasd hoe groot en impressive alle gebouwen waren. Het leek heel even alsof ik in New York was. Bij de hoge, moderne gebouwen hoort natuurlijk ook een modern station. Sinds een paar maanden heeft Rotterdam een nieuw station (zie hierboven). 

Een nadeel aan Rotterdam is dat je nooit echt weet waar het centrum is. Bij veel steden kan je al zien waar het stadscentrum is. Maar omdat Rotterdam vroeger is gebombardeerd, zijn er maar weinig oude gebouwen overgebleven. De hele stad bestaat nu haast uit wolkenkrabbers en nieuwe woningen. Als uitzondering is het Stadhuis niet gebombardeerd, en dat is dus zo ongeveer het centrum. 

 Gelukkig was dichtbij het Stadshuis de Koopgoot, een soort Kalverstraat van Rotterdam. Daar zijn we natuurlijk nog even gestopt om wat te shoppen. Daarna door naar de Bijenkorf, zie hierboven hoe cool het gebouw eruit ziet ! Het gebouw lijkt nogal vies maar het moet een soort bijenkorf voor bijen voorstellen.

Ik weet dat New York een prachtige skyline heeft, daarom wou ik ook wel even een kijkje nemen in Rotterdam. Op deze foto zie je de skyline niet heel goed maar all die gebouwen waren zo hoog ! Je kijkt dan echt je ogen uit, op de foto zie je trouwens ook de beroemde Erasmusbrug. 


Dordrecht



Na een paar uurtjes in Rotterdam, stappen we op de trein richting onze laatste stad: Dordrecht. Eerlijk gezegd had ik voordat ik de stad bezocht nog niet zo veel gehoord van deze stad. Toen ik een vriendin van mij vertelde dat ik naar Dordrecht ging zei ze: Oh ja, Dordt !!! Inwoners van de stad noemen de stad dus Dordt haha. De stad is wel vrij klein maar ontzettend gezellig, en vooral mooie huizen en gebouwen (ik zou het niet erg vinden om hier een huis te hebben :-)



Vooral deze huizen vallen erg bij mij in de smaak, ze doen mij een beetje denken aan een grachtenpand in Amsterdam. Ik denk dat deze huizen trouwens wel wat betaalbaarder zijn dan in Amsterdam.


Het is echt zo'n leuk stadje, vooral de grachten waar je dan langs kan lopen.

Al een tijdje was ik heel benieuwd naar Bubble Tea. Dit is een drankje met thee,siroop en hele bijzondere bolletjes onderin. Als je de bolletjes stuk bijt zit er in de binnenkant een soort vruchtensap. Je kan kiezen uit verschillende soorten thee, siroop en balletjes. Ik had al even opgezocht of er ook een Bubble Tea winkel in Dordrecht zat, en ja hoor. Daarom zijn we er op de laatste dag nog even naar toe gegaan. Ik had groene thee met appel en lychee balletjes mmmmmm...





Voordat we echt weer vertrokken met de trein zijn we nog heel even wat gaan eten in Villa Augustus. Dit is een soort café/restaurant/hotel aan de rand van Dordrecht die als enige open is op zondag. Het is echt een heel bijzondere plek, want al het eten verbouwen ze in hun eigen tuin. Daarnaast hebben ze ook nog een winkel met allerlei lekkere hapjes en servies. Het hotel zag er ook heel mooi uit, ik zou daar wel een keer willen slapen.

Dit was mijn citytrip van Leiden en Dordrecht, hopelijk hebben jullie dit artikel met plezier gelezen. Tot de volgende keer !

XOXO

Julia van BD & BT


0 comments:

Post a Comment