Friday, June 28, 2013

Recept: Pasta genovese


Het werd wel weer eens tijd om een recept te posten, toen we ons blog begonnen werden de recept artikels best goed bekeken. Ook ben ik gek op koken,bakken,braden en maken ik doe het al vanaf kleins af aan. Mijn moeder had altijd als kind een eigen kookboek waar ze alle recepten die ze lekker vond op plakte. Zij heeft mij op 8-jarige leeftijd een schriftje gegeven waar ze tekeningen in maakte hoe ik recepten moest maken. Nu ik oud genoeg ben kook ik natuurlijk uit verschillende kookboeken, en ik doe het nog steeds graag!

Vandaag wil ik jullie een vrij makkelijk recept laten zien. Het is een Italiaanse pasta maar dan net iets anders, je moet er dus wel van houden. De volgende ingrediënten heb je nodig:


SPAGHETTI ALLA GENOVESE, ITALIAANS HOOFDGERECHT, VOOR 4 PERSONEN

                                 
                                                           - Pesto (groen)
                                                           - 4 aardappelen
                                                           - Parmezaanse kaas
                                                           - 400 gram spaghetti
                                                           -  300 gram sperziebonen
                                                           - Eventueel hamburgers of tartaartjes

STAP 1
Ik heb de pesto gekocht bij de Xenos omdat daar vaak hele aparte pesto varianten zijn. Zo is de pesto die ik heb gebruikt met een beetje limoen. Je kan ook zelf pesto maken dat is wel iets lekkerder. 


Recept voor pesto:
40 gram basilicum
1 teen knoflook (gehakt)
2 eetlepels pijnboompitten
35 gram Parmezaanse kaas
35 gram pecorino
zeezout
100 ml olijfolie

Doe de basilicum,gehakte knoflook, de pijnboompitten bij elkaar in een vijzel. Stamp de ingrediënten tot een vloeibaar mengsel. Voeg dan regelmatig de twee kazen toe met een scheut olijfolie. Blijf het mengsel stampen en voeg eventueel meer olie toe. Breng op smaak met zeezout en een beetje peper. En nu is je zelfgemaakte pesto klaar!


Nadat de pesto is gemaakt, doe je een bodempje water in een pan. Voeg een snufje zout toe en snijd daarna de aardappelen in blokjes. Haal de zijkanten van de sperziebonen eraf en snijd ze doormidden. Wacht tot het water begint te koken en zet het vuur dan lager. De aardappelen en boontjes moeten nadat het water kookt ongeveer 10-8 minuten in de pan zitten. 




STAP 2
Dan gaan we door met de spaghetti. Zorg ervoor dat je ongeveer 300 gram spaghetti hebt als je met 4 personen bent. 



Doe de 300 gram spaghetti nu in de pan waar de boontjes en aardappelen ook inzitten. Zorg ervoor dat de pasta goed ondergedompeld zit in het water. Breng het water weer op kook en zet het vuur daarna lager. De kooktijd van de spaghetti hangt af wat voor soort je hebt, op het pak zie je hoelang jouw spaghetti moet koken!
                    

STAP 3
Nadat de haast alle ingrediënten gaar zijn doe je je (zelfgemaakte) pesto in de pan. Doe steeds een klein beetje pesto in de pan en roer dat goed door het mengsel heen. Ik heb het hele potje gebruikt omdat ik pesto vaak heel lekker vind door de pasta genovese heen. 


De pasta is vegetarisch dus je kan de pasta zo eten. Maar als je toch het liefst nog een stukje vlees erbij wilt dan kan je een tartaartje of hamburger erbij bakken.


STAP 4
Rasp wat Parmezaanse kaas en serveer dat op tafel. Het lekkerste is dan om de kaas over de pasta heen te doen. Eet smakelijk !

0 comments:

Post a Comment