Saturday, January 11, 2014

Review film: Catching Fire

Op 18 november was het voor Hungergames fans van over de hele wereld een spannende dag. De tweede film van de op Suzanne Collins gebaseerde boekenreeks: Catching Fire werd in Amerika voor het eerst getoond. Nadat de film ook in Nederland in première ging praatte iedereen over niks anders dan Catching Fire. Veel vriendinnen die waren geweest vonden het een geweldige film. Doordat ik toen in november het nogal druk had met school had ik helaas niet zo veel tijd. Maar in de kerstvakantie had ik de tijd van mijn leven dus heb ik hem eindelijk gezien. In deze review zal ik kort inleiden waar het verhaal over gaat, wat ik er van vond en tot slot geef ik een cijfer.

Samenvatting film Catching Fire

Nadat Katniss Everdeen in het eerste deel levend uit de arena is gekomen samen met Peeta, leeft ze niet langer meer in armoede. Alles lijkt perfect te zijn in het nieuwe leven van Katniss en haar familie totdat president Snow haar verwijt dat zij de oorzaak is van een beginnende opstand. Ook gelooft hij de 'geacteerde' liefde tussen Peeta en Katniss niet. Omdat de Hongerspelen al 75 jaar bestaat, is er een speciale Kwartskwelling waarbij alle tributen worden gekozen uit de voorgaande winnaars. Katniss is de enige vrouwelijke winaar waardoor zij sowieso de arena nog een keer in moet. Het leven stort in van Katniss omdat ze beseft dat ze waarschijnlijk nu niet zal overleven. Zal het leven van de bevolking veranderen door de opstand en zal Katniss overleven?

Wat vond ik er van ?

Ik had al gehoord dat de film ongeveer 2 en een half uur zou duren, dit is vrij lang voor een film. Ik dacht daarom dat zo'n lange film op een gegeven moment saai ging worden. Voor een deel speelt de film zich af in district 12 en een klein deel in de arena. Aan de ene kant zou ik toch wat meer willen zien in de arena zelf. Aan de andere kant vond ik het wel interessant hoe Katniss nu leeft en hoe haar zusje Prim is veranderd. Ook is de relatie tussen Peeta (Josh Hutcherson) en Katniss (Jennifer Lawrence) heel echt, deze twee acteurs lijken echt verliefd te worden in de film. De relatie tussen Gale en Katniss daarentegen vind ik wat oppervlakkig en niet 'echt'. Die relatie vond ik dus eerlijk gezegd wat minder. De speciale effecten zijn in deze film een stuk verbeterd dan de vorige film. De trainingszaal bijvoorbeeld is een stuk moderner geworden en alles ziet er echter uit. Dit komt natuurlijk ook omdat de makers een groter budget hebben, doordat de vorige film een succes was.

De trainingszaal waar alle tributen in trainen voordat ze de arena ingaan vind ik echt een mooie scène. Ook zijn de kostuums van Katniss prachtig, vooral haar witte jurk vol met versieringen (ik werd er haast jaloers van haha).Nadat ik de film had bekeken had ik eerst echt geen woorden voor wat ik er van vond. Ik verliet de film haast met een open mond vol verbazing :-) Ik denk dat deze film de vorige film echt heeft overtroffen, en het is nu mijn lievelingsfilm. Als de film op dvd komt, ben ik de eerste die hem koopt ! Voor degenen die de film nog niet hebben gezien, moet je wel een beetje geloven in de fantasy in de film. Ik ben zelf ook niet echt weg van fantasy en het verhaal sprak mij eerst ook niet aan. Maar de films zaten goed in elkaar, en ik vond de relatie tussen Peeta en Katniss haast jaloersmakend. Ik denk dat ik nogal een crush op Peeta heb

Cijfer
Als je kijkt naar de vorige film van de serie zit Catching Fire een stuk beter in elkaar. De special effects zijn verbeterd door het grotere budget. In dit deel is er meer aandacht besteed aan de personages in District 12 en hoe zij leven. De arena duurt slechts 20 minuten, daar had ik toch wat meer van willen zien. Maar omdat ik er ook niet echt van houd dat mensen elkaar uitmoorden zoals in het vorige deel, is dat in Catching Fire veel minder. Katniss heeft in de arena namelijk een groepje bondgenoten die niet op het punt zijn om elkaar te vermoorden. De relatie tussen Peeta en Katniss door de film heen vind ik geweldig. De relatie tussen Gale en Katniss (en zelfs een vluchtige kus van Gale) vind ik wat oppervlakkig en niet 'echt'. Het was echt de moeite waard om deze film te recenseren omdat ik heel veel mensen aanraad om de film te gaan bekijken. Mijn cijfer voor Catching Fire is een 9.