Thursday, September 12, 2013

DIY: lovely prikbord


























De perfecte plek om je kaartjes, foto's en andere leuke prulletjes op te bergen, is om ze op te hangen op een prikbord. Op een luie zondagmiddag besloot ik even lekker te gaan prutsen met lijm, wol en stof, en zie hier het resultaat: een fancy prikbord!
Ik had niet echt een voorbeeld, maar ik had wel een plaatje in mijn hoofd van hoe ik het willen hebben en, al zeg ik het zelf, het lijkt er echt perfect op!


Eerst zocht ik een plank hout van het goede formaat, gewoon vierkant, dat ik eerst heb geschuurd met schuurpapier om te voorkomen dat er scherpe randjes aan zouden zitten.



Daarna is het een kwestie van een leuk stofje uitkiezen; ik koos voor 2 stofjes, een normaal stofje met lichte streepjes en tulpjes, en een stofje van kant. Ik wilde een 3D effect creeƫren bij het prikbord, dus gebruikte ik nog wat plukjes wol om de stof omhoog te laten komen.



Zorg wel dat je de wol goed verspreid, anders krijg je hoge en lage plekken op het bord en dat is lelijk. Als je het wol gelijk hebt verspreid over het stukje hout (je kan trouwens ook karton gebruiken, maar dat is wel minder stevig) leg je de stof er overheen, en draai je de hele plank om. De boven en onderkant van de stof kan je gewoon omvouwen en op de plank vastlijmen. Ik heb daarvoor Bisonkit gebruikt, een speciale lijm die heel erg sterk is, want normale lijm kan dat niet aan.


De boven en onderkant dus gewoon omvouwen en vastlijmen, en daarna pas de zijkanten gaan doen. De zijkanten vouwde ik in een driehoek, zoals je dat ook doet als je een cadeautje inpakt.

Die driehoek lijmde ik weer vast, met bisonkit natuurlijk. Zorg ervoor dat je alles heel goed strak aantrekt, want ribbels op de voorkant van het prikbord is echt niet mooi. Opzich heb je dan al een redelijk mooi prikbord.



Ik koos ervoor om er nog een kanten laagje stof overheen te doen, voor een extra mooi effect. Het laagje kant doe je eroverheen op precies dezelfde manier als het eerste laagje stof, dus daar is geen verdere uitleg voor nodig. Toen heb ik kleine spijkertjes in de boven- en onderkant van het bord geslagen, en daartussen een stukje touw gespannen. Ik heb ervoor gekozen om drie stukjes touw te gebruiken, maar je kan er ook meer naast elkaar doen, of gewoon het touw om de voor- en achterkant heen wikkelen, dan hoef je niet moeilijk te doen met lusjes en dingen afknippen enzo.





Als laatste heb ik het prikbord leuk opgemaakt, met een kaartje, een hartje en een foto; voor een mooi geheel. Ik denk dat ik er rond de 1,5 uur mee bezig ben geweest, het is helemaal niet moeilijk en heel leuk om te doen. En het allerleukste: je kan zeggen dat je het zelf hebt gemaakt, dat is toch leuk?! Zelfs mijn kat heeft mijn prikbord gewaardeerd, dus nu krijgt hij zeker een plekje aan de muur!


0 comments:

Post a Comment